Nowy numer 21/2022 Archiwum

Praca przy komputerze a wada wzroku

CVS (Computer Vision Syndrome) czyli Syndrom Widzenia Komputerowego, albo Zespół Zmęczenia Oka Spowodowany Długotrwałą Pracą przy Komputerze.

Już w roku 1994 American Academy of Ophthalmology zdefiniowała jednostkę chorobową o nazwie CVS (Computer Vision Syndrome) czyli Syndrom Widzenia Komputerowego, albo jak wolicie Zespół Zmęczenia Oka Spowodowany Długotrwałą Pracą przy Komputerze.

Na CSV narażonych jest 75% osób, które spędzają przed komputerem więcej niż 2 godziny dziennie. Obecnie możemy także spotkać się z terminem Office Eye Syndrom – Syndrom Oka Biurowego.

W dobie wszechobecnej pracy zdalnej oraz nałogowego oglądania seriali na platformach streamingowych objawy CSV oraz OES dają nam się we znaki szczególnie. Jakie to objawy? Przede wszystkim:

  • pieczenie oczu,
  • zmęczenie oczu,
  • ból głowy,
  • obrzęk powiek i spojówek,
  • uczucie swędzenia i pieczeniach w okolicach oczu,
  • problemy z wyraźnym widzeniem,
  • bóle karku i ramion,
  • zespół suchego oka.

Warto podkreślić, że zbyt długie wpatrywanie się w monitor komputerowy może przyczynić się do pogłębienia się niewielkiej dotychczas wady wzroku. Jeżeli więc nigdy nie skarżyliśmy się na kłopoty z widzeniem, a w ciągu ostatnich miesięcy intensywnej pracy zdalnej zaczęliśmy odczuwać problemy z ostrością wzroku, może się okazać, że to właśnie zbyt duży wysiłek akomodacyjny związany z pracą przy komputerze przyczynił się do szybkiego rozwoju krótkowzroczności.

Dlaczego zbyt długa praca przy komputerze jest niekorzystna dla wzroku

Przyczyn niekorzystnego wpływu pracy przy komputerze na wzrok jest kilka.

Po pierwsze, monitor komputerowy emituje następujące rodzaje promieniowania:

  • rentgenowskie – promienie X (emitowane przez tylną część monitora)
  • podczerwone – IR (emitowane przez tylną część monitora)
  • niskoczęstotliwościowe – VLF, ELF (emitowane przez tylną część monitora)
  • ultrafioletowe – UV (znikome)

Uważa się, że promieniowanie IR powoduje choroby oczu, a promieniowanie VFL i ELF oskarżane jest o przyczynianie się do pogłębiania wad wzroku.

Po drugie, monitor komputerowy emituje światło. Szczególnie niekorzystne dla oczu jest światło niebieskie, odbierane przez komórki światłoczułe siatkówki i przekazywane do szyszynki. Może ono uszkadzać siatkówkę, zaburza też wydzielanie melatoniny w organizmie, a tym samym rozregulowuje nasz rytm dobowy. Jeżeli nosimy okulary korekcyjne, warto wybrać te z powłoką Blue Resistant lub ukrytą pod inną nazwą powłoką chroniącą oko przed szkodliwym światłem niebieskofioletowym.

Po trzecie, im mniejszy monitor, tym większy wysiłek akomodacyjny oczu. Akomodacja polega na zmianie kształtu oraz mocy łamiącej soczewki, a zmiany te, są możliwe dzięki odpowiedniemu napięciu okrężnych włókien mięśnia rzęskowego oka. Jeśli zamiast na telewizorze oglądamy ulubiony serial na smartfonie, nasze oczy podejmują naprawdę duży wysiłek akomodacyjny, mogący skutkować rozwojem krótkowzroczności.

Po czwarte, zarówno w biurze jak i w domu często nie dbamy ergonomię naszego komputerowego stanowiska pracy. Pracodawcę obligują do tej dbałości przepisy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, każda osoba użytkująca w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy musi mieć odpowiednio przystosowane stanowisko. Jeśli sam jesteś swoim pracodawcą – musisz zadbać o wdrożenie tych wytycznych w domowym biurze. Stanowisko pracy jest ergonomiczne, kiedy:

  • odległość między monitorami wynosi 60 cm, a między pracownikiem a tyłem innego sąsiedniego monitora – 80 cm,
  • odległość między pracownikiem a monitorem wynosi od 40 cm do 75 cm,
  • monitor ekranowy spełnia określone wymagania: znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne, a obraz stabilny, ekran powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr itd.,
  • wszystkie niezbędne urządzenia potrzebne w pracy przy komputerze są w zasięgu twojej ręki i nie wymuszają zmiany pozycji ciała podczas ich użytkowania.

Po piąte, jeśli długo pracujesz przed monitorem komputera powinieneś zadbać o odpowiednią wentylację oraz wilgotność pomieszczenia.  Badania dowiodły, że w trakcie patrzenia w ekran rzadziej mrugamy, co za tym idzie oko jest mniej zwilżone. Optymalne nawilżenie powietrza powinno wahać się w granicach 45–55%, a jeśli mamy uczucie piasku pod powiekami, szczypania i pieczenia, należy sięgnąć po krople do oczu zawierające hialuronian sodu (tzw. sztuczne łzy.

Dr Victor Derhartunian, z Kliniki Laserowej Korekcji Wzroku SwissLaser w Warszawie, prowadzący własne kliniki również w Wiedniu i Zurychu podpowiada, że mając świadomość niekorzystnego wpływu wszechobecnych monitorów komputerowych na nasz wzrok, możemy pracując przy monitorze (albo zabawiając się smartfonem) wykonywać ćwiczenia wspomagające akomodację i odciążające nasz wzrok. Ot, choćby takie:

  • Po 20 minutach patrzenia na ekran monitora oderwij wzrok od ekranu i popatrz w dal, najlepiej na coś zielonego.
  • Przenosić spojrzenie kolejno w dół, górę, lewo i prawo. Nie ruszaj przy tym głową! Poruszają się tylko twoje oczy.
  • Zasłoń oczy szczelnie dłońmi. Patrz w ciemność tak długo, aż przestaniesz widzieć świetlne plamy.

A, czy Ty dbasz o swój wzrok przed monitorem komputera?

Artykuł sponsorowany (km)

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..
TAGI:

Wyraź swoją opinię

napisz do redakcji:

gosc@gosc.pl

podziel się

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama