Nowy numer 28/2020 Archiwum

Tak ochłodzisz się latem - prawdy i mity

Temperatury za oknem idą w górę i zdaniem synoptyków już niedługo przekroczą 30 st. C. Upały pogarszają samopoczucie oraz zagrażają zdrowiu, a nawet życiu. Czy wiesz, jakie metody ochrony przed nimi są skuteczne?

Przedstawiamy popularne hipotezy i wyjaśniamy, które z nich działają, a które to zwykłe mity.

 

1. Najlepsze na ochłodę są lody – mit

Lody latem jedzą prawie wszyscy. Poza pysznym smakiem kuszą perspektywą bezcennego w upalny dzień uczucia chłodu. Niestety, efekt ten odczuwany jest jedynie przez około 15 minut, a potem gorąc staje się jeszcze bardziej dokuczliwy. Wszystko dlatego, że spożywanie zimnych produktów wymusza reakcję obronną, w której organizm próbuje wyrównać temperaturę, czyli ogrzewa się od środka.

Z lodami podczas upałów trzeba uważać jeszcze z jednego powodu. Ich spożywanie powoduje nagłe wychłodzenie, zwłaszcza dróg oddechowych, a to może skończyć się chorobą. Do lekarzy latem zgłasza się wielu pacjentów z anginą, którzy próbowali chłodzić się poprzez jedzenie lodów i picie bardzo zimnych napojów.

2. Dieta ma znaczenie – fakt

Rozważne korzystanie z lodów i schłodzonych napojów to nie jedyna wskazówka, jaką na upalne lato mają dla nas dietetycy. Jeśli dieta ma ułatwić przetrwanie najgorętszych dni, to warto pamiętać o tym, iż:

  • Produkty bogate w białko skutkują wzrostem ciepła w organizmie

Dotyczy to zwłaszcza białka zwierzęcego, lecz w mniejszym stopniu również roślinnego, czyli np. strączków. W przypadku spożycia dużego kawałka mięsa, szczególnie tłustego, temperatura ciała może wzrosnąć nawet o 1 st. C. Warto o tym pamiętać m.in. podczas popularnego latem grillowania.

  • Obfite posiłki należy zastąpić mniejszymi, lecz częstszymi

Zasady tej warto przestrzegać przez cały rok, jednak to właśnie latem możemy najdotkliwiej odczuć skutki jedzenia zbyt dużych porcji. Upały osłabiają, a problemy z trawieniem spowodowane obfitymi posiłkami dodatkowo pogarszają samopoczucie.

  • Dobrym wyborem są świeże owoce i warzywa

W miesiącach letnich mamy do dyspozycji ogromną ilość sezonowych warzyw i owoców. Warto z tego korzystać, ponieważ są to produkty spożywcze, które organizm łatwo trawi, a dodatkowo czerpie z nich mnóstwo cennych składników odżywczych. Owoce i wiele warzyw możemy spożywać bez żadnego przygotowania, ale dobrym pomysłem będzie także przyrządzenie z nich koktajlu, sałatki, chłodnika albo szaszłyków na grilla. 

  • Napoje najlepiej spożywać powoli

Latem nasze ciało silniej się poci, co oznacza utratę wody, a w konsekwencji wzrost zapotrzebowania na nią. Jednak spożywanie na raz dużej ilości płynów nie jest dobrym pomysłem. Lepiej nawadniać organizm regularnie, małymi dawkami wody. Niewskazane są cola i inne słodkie, gazowane napoje oraz alkohol, który sprzyja odwodnieniu. Dobrze jest natomiast sięgać po:

    • wodę mineralną (może być z dodatkiem cytryny lub limonki), 
    • świeże soki i koktajle, 
    • schłodzoną i niezbyt mocną herbatę, 
    • napary z ziół takich jak mięta lub czystek, domowe napoje izotoniczne (te sklepowe zwykle zawierają sztuczne barwniki, konserwanty itp.).

3. Klimatyzacja jest tańsza niż myślisz – fakt

Klimatyzatory kiedyś wiązały się z dużym kosztem nie tylko montażu, ale też zakupu i wymiany. Dziś coraz popularniejszym rozwiązaniem są klimatyzatory przenośne, które łatwo zamontować w mieszkaniu i chłodzą równie skutecznie co te zamontowane na stałe.  

Sama eksploatacja klimatyzatora przenośnego nie jest droga, nie ma konieczności drogiego serwisowania sprzętu, a jedynym wymogiem przy tego typu klimatyzacji jest dostęp do okna, aby podłączyć rurę wylotową.

Klimatyzatory przenośne sprawdzą się nie tylko w małych pomieszczeniach. Ich wydajność pozwala uzyskać chłód przez wiele godzin - np. wydajnym i tanim urządzeniem jakim jest klimatyzator domowy fersk vind do nawet 40 m2,

4. W klimatyzowanych pomieszczeniach nie powinno być za chłodno – fakt

Pozostańmy jeszcze na chwilę przy temacie klimatyzacji. W upalny dzień najchętniej korzystaliśmy z niej bez ograniczeń, doprowadzając do znacznego spadku temperatury powietrza. To niestety poważny błąd, który może skutkować przeziębieniem oraz infekcjami górnych dróg oddechowych włącznie z anginą. Rozsądne korzystanie z klimatyzatora polega na tym, że różnica między uzyskaną dzięki niej temperaturą a temperaturą powietrza na zewnątrz nie przekracza 7 st. C.

5. Im mniej ubrań, tym lepiej – mit

Wydaje się, że w upalny dzień najlepszym ubraniem jest bluzka na ramiączkach i krótkie spodenki. To nie do końca prawda. Latem należy bowiem zakładać odzież:

  • nieprzylegającą do ciała,
  • wykonaną z materiałów, które dobrze przepuszczają powietrze i charakteryzują się wysoką higroskopijnością (idealnie sprawdzą się zatem ubrania np. z lnu, bawełny albo wiskozy),
  • jasną, zwłaszcza podczas pobytu na zewnątrz.

Warto także pamiętać, że kierowanie się zasadą: im mniej odzieży, tym lepiej, może niekiedy skończyć się otrzymaniem mandatu. O ile na plaży chodzenie w stroju kąpielowym stanowi normę, to w innych miejscach publicznych nadmierne odsłanianie ciała jest niewskazane.

6. Na terenach bogatych w zieleń jest chłodniej – fakt

W 2010 r. władze Madrytu postanowiły przeznaczyć 10 mln euro na rozwój terenów zielonych. Na tę decyzję wpłynęła świadomość zależności pomiędzy zasobami zieleni, zwłaszcza drzew, a temperaturą powietrza. W letnie dni w centrach miast jest o kilka stopni cieplej niż w lasach i parkach.

Z jednej strony to dobra informacja, bo wiemy, gdzie szukać ochrony przed upałem, ale z drugiej zła, ponieważ w Polsce od lat możemy obserwować tendencję do redukcji terenów zielonych. Włocławek, Kielce, Ruda Śląska, Skierniewice, Łomża… Przykładów miast, w których pochłaniająca miliony złotych rewitalizacja rynku doprowadziła do zastąpienia zieleni betonową płytą, jest znacznie więcej. 

7. Włączone urządzenia elektryczne podwyższają temperaturę – fakt

Każde urządzenie elektryczne generuje ciepło. Wyłączenie ich wszystkich jest oczywiście niemożliwe, ponieważ ciężko wyobrazić sobie rezygnację z używania lodówki czy służbowego laptopa. Warto jednak nie uruchamiać, a nawet odłączać od zasilania te sprzęty, które w danej chwili nie są nam niezbędne.

Artykuł partnera

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..
TAGI:

Wyraź swoją opinię

napisz do redakcji:

gosc@gosc.pl

podziel się

Polecane filmy

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama